Jak lider rynku telewizji kablowej rozwijał swój system paszportyzacji?

Historia UPC Polska

Z okazji dwudziestolecia Globemy poprosiliśmy naszych wieloletnich Klientów o przedstawienie wdrożenia systemu opartego na oprogramowaniu Smallworld. Otrzymaliśmy bardzo ciekawe opracowania w rozmaitych formach, pokazujące wykorzystanie rozwiązań geoprzestrzennych w różnych branżach – za wszystkie jesteśmy autorom serdecznie wdzięczni. Poniżej zamieszczamy artykuł otrzymany od UPC Polska, opisujący rozwój firmy i doświadczenia z implementacji systemu paszportyzacji sieci GE Smallworld Physical Network Inventory.

Od ponad 20 lat UPC Polska współtworzy rynek telekomunikacyjny, aktywnie uczestnicząc w zmianach, które mają na nim miejsce. Dzięki cechującej nas pasji i wizji rozwoju, wspartych wielomilionowymi inwestycjami, wyznaczamy dziś kierunki dalszego rozwoju na rynku usług cyfrowych. 

Od początku naszego istnienia trzon strategii stanowią dwa najważniejsze elementy: innowacyjność i intensywny wzrost. Trwałe zaangażowanie w cyfrowy rozwój Polski pozwala nam regularnie podnosić parametry świadczonych usług z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologicznych. Pozycja UPC, jako dynamicznego innowatora, skutecznie stymuluje rozwój konkurencji, mobilizując rynkowe otoczenie do inwestycji.
Realizacja takiej strategii nie jest możliwa bez zaufanych partnerów, którzy wspierają nas we wszystkich wyzwaniach narzucanych nam przez klientów, konkurencję, czy organy regulacyjne. Nasi partnerzy muszą zapewnić nam najwyższą jakość usług w połączeniu z nowatorskim podejściem do stawianych im zadań.
Od wielu lat jednym z kluczowych partnerów wspomagających rozwój UPC Polska w zakresie rozwiązań IT jest firma Globema.

Trochę historii…

Współpraca UPC Polska w rozpoczęła się w 2006 roku wdrożeniem systemu inwentaryzacji sieci HFC. Projekt zakładał uruchomienie systemu bazującego na oprogramowaniu Smallworld Network Inventory firmy GE Energy oraz jego przygotowanie do pozyskiwania danych i projektowania sieci we współpracy z programami Design Assistant firmy LodeData i AutoCad.
Ze względu na wagę narzędzia Network Inventory w naszej działalności, projekt poprzedzony był wielomiesięczną analizą dostępnych na rynku rozwiązań i możliwości dostawców tego rodzaju narzędzi. Równolegle prowadzone były prace polegające na weryfikacji posiadanych przez UPC zasobów danych, tak aby odpowiednio przygotować się do planowanego projektu.
W rezultacie określiliśmy podstawowy cel wdrożenia systemu. Głównym zadaniem było ujednolicenie projektowania i dokumentacji sieci UPC oraz procedur utrzymywania jej w aktualności we wszystkich biurach regionalnych.

Kolejne wyzwania

W tym czasie UPC realizowało już strategię wykorzystania najnowocześniejszych technologii budowy sieci HFC. Oznaczało to konieczność wzbogacenia systemu o funkcje pozwalające na projektowanie i zarządzenie nowoczesnymi sieciami optycznymi CWDM i DWDM. Elastyczność systemu w kolejnych latach pozwoliła na szybki rozwój rozwiązania. Dzięki temu narzędzie PNI stale wspiera rozwój sieci i usług na szybko zmieniającym się rynku telekomunikacyjnym.
Jednym z najważniejszych elementów wdrożenia było przygotowanie ustandaryzowanego formatu plików AutoCAD DWG. Format ten wykorzystywany był do importu i eksportu danych pomiędzy systemem Smallworld PNI, a narzędziami typu AutoCAD szeroko wówczas wykorzystywanymi przez podwykonawców odpowiedzialnych za projektowanie sieci. Przygotowany w tym czasie standard plików AutoCAD, w odpowiednio dostosowanej formie, wykorzystywany jest do dnia dzisiejszego przez naszych podwykonawców. Wdrożenie narzędzia automatyzującego wymianę danych znacząco przyspieszyło proces obsługi dokumentacji i poprawiło jej jakość.
Po wdrożeniu systemu UPC PL PNI kluczowym zagadnieniem było nasycenie systemu danymi o odpowiedniej jakości. Pozyskanie informacji o sieci w tym czasie obejmującej swoim zasięgiem prawie 2 miliony gospodarstw domowych było znaczącym wyzwaniem zarówno dla naszego zespołu, jak i dla wszystkich podwykonawców uczestniczących w tym procesie.
Ze względu na skalę wyzwania, a także na bieżącą sytuację rynkową, w procesie migracji danych do systemu UPC PL PNI zaangażowanych było wielu dostawców. Kluczowym narzędziem do pozyskania danych do systemu UPC PL PNI był ustandaryzowany format wczytywania danych z pliku AutoCAD DWG. Ustandaryzowanie tego formatu pozwoliło na elastyczny dobór podwykonawców, a także na ograniczenie kosztów realizowanego projektu pozyskania danych.
Globema była w tym czasie również jednym z naszych kluczowych podwykonawców odpowiedzialnych za załadowanie danych o sieci obejmującej około 250 tysięcy HP (gospodarstw domowych). Udział Globemy w tym procesie znacząco przyczynił się zarówno do usprawnienia ładowarki danych z formatu DWG, jak i samego narzędzia UPC PL PNI.
W kolejnych latach wraz z rozwojem UPC PL, zespół Globemy dostarczał zarówno dane do systemu, jak i kolejne rozszerzenia samego rozwiązania UPC PL PNI.

Połączenie z siecią ASTER

Kluczowym momentem w rozwoju UPC Polska, a co za tym idzie systemu UPC PL PNI, był rok 2012, w którym nastąpiło połączenie z siecią ASTER Sp. z o.o. obejmującą zasięgiem ponad 400 000 HP. Aby w jak najkrótszym czasie uzyskać wysoką sprawność operacyjną, niezbędne było ujednolicenie wszystkich procesów związanych z obsługą nowo pozyskanej sieci. Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy podjęta została decyzja o wykorzystaniu narzędzia UPC PL PNI i migracji danych z systemu inwentaryzacji sieci ASTER – Suntech ALC CARE. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, partnerem w procesie zasilenia danymi systemu UPC PL PNI została Globema.
Ze względu na ograniczenia licencyjne w dostępie do bazy danych systemu ASTER, UPC Polska postawiło przed Globemą trudne zadanie migracji na podstawie uproszczonego formatu wyeksportowanych danych. Wspólny wysiłek pozwolił na pełne uruchomienie procesów związanych z siecią ASTER z wykorzystaniem systemu UPC PL PNI w ciągu 9 miesięcy od rozpoczęcia projektu.

Dopasowywanie systemu do bieżących potrzeb UPC

Kolejne lata współpracy z Globemą związane były z dostosowaniem systemu tak, aby mógł on spełniać rosnące oczekiwania UPC Polska. Kolejne zmiany obejmowały między innymi:

  • dostosowanie systemu w celu wsparcia sieci FTTH RFoG,
  • podłączenie map Google do aplikacji Physical Network Inventory i Network Inventory Gateway,
  • zwiększenie liczby użytkowników i coraz szersze wykorzystanie systemu w procesach biznesowych UPC Polska.

W roku 2013 podjęta została decyzja o uaktualnieniu systemu do wersji Smallworld PNI 4.3. Ze względu na to, iż strategia IT zakładała wykorzystanie standardowych wersji systemów informatycznych, wraz z aktualizacją systemu dokonano weryfikacji wykorzystywanych modułów, specyficznych funkcji, czy też zmian w modelu danych. W rezultacie, oprócz aktualizacji wersji modułów podstawowych, system został odchudzony i wyczyszczony ze specyficznych zmian, które nie były już wykorzystywane przez użytkowników.

UPC PNI jako jednolity system w całej grupie

Rok 2014 dla UPC oznaczał konsolidację w zakresie grupy UPC CEE, w skład której weszły odziały UPC ze Słowacji, Czech, Rumunii, Węgier i oczywiście Polski. Ujednolicenie procesów biznesowych pociągnęło za sobą również zmianę w strategii IT i potrzebę standaryzacji rozwiązań informatycznych.

upc_cee_pni

W odpowiedzi na wyzwania stawiane przed nową organizacją, wspólnie z Globemą zdecydowaliśmy o wykorzystaniu doświadczeń UPC PL w zakresie systemu Network Inventory i ujednoliceniu rozwiązania PNI we wszystkich krajach grupy UPC CEE. Po weryfikacji koncepcji i podjęciu decyzji, rozpoczęliśmy modernizację systemu UPC PL PNI do rozwiązania UPC CEE PNI.

Obecnie system CEE PNI jest jednym ze strategicznych narzędzi wspierających najważniejszą inicjatywę realizowaną w grupie Liberty Global, t.j. program rozbudowy sieci – Network Expansion. Program ten jest obecnie kluczowym przedsięwzięciem Liberty Global, do którego zaangażowani zostali wyłącznie najlepsi, zaufani partnerzy.

 

Wykorzystanie jednolitego systemu UPC CEE PNI w grupie przyniosło szereg korzyści:

Niższe całkowite koszty utrzymania systemu dzięki prostej instalacji i konfiguracji.
Szybkie wdrożenie systemu w kolejnych oddziałach UPC
Spójne modelowanie sieci w całej grupie CEE
Lepsze wykorzystanie licencji dzięki wspólnej puli
Uproszczone raportowanie
Optymalne wykorzystanie infrastruktury IT

Realizacja tego programu planowana jest na wiele kolejnych lat, a wybór Globemy jako partnera, zapewnia nam pewność i bezpieczeństwo w zakresie narzędzi do projektowania i inwentaryzacji naszej sieci.