Smallworld w Netii
Jak Smallworld pomógł Netii na przestrzeni 20 lat w rozwoju sieci, zarządzaniu infrastrukturą i wprowadzaniu nowoczesnych usług?
O projekcie
Współpraca Netii i Globemy zaczęła się ponad 20 lat temu, gdy operator zmagał się z wieloma wyzwaniami typowymi dla szybko rozwijającej się firmy telekomunikacyjnej. Czasochłonne działania oraz nieefektywne planowanie sprawiało, że Netia zmagała się z wysokimi kosztami operacyjnymi i inwestycyjnymi. Operator szukał systemu paszportyzacji, który pomógłby uporać się z wyzwaniami i nadążyć za zmianami technologicznymi i biznesowymi.
Spis treści:
Branża: Telekomunikacja
Kraj: Polska
Rozwiązanie / Usługa: Smallworld GIS
Kategoria: Zarządzanie Majątkiem Sieciowym
Jeden z największych polskich operatorów telekomunikacyjnych. Dostawca usług telewizyjnych, internetu stacjonarnego oraz mobilnego dla użytkowników prywatnych, firm oraz instytucji. Zatrudnia ok. 2000 osób w 70 lokalizacjach w Polsce.
Wyzwania
Z czym zmagała się Netia, zanim rozpoczęliśmy współpracę?
Zarządzanie i wykorzystanie ogromnej ilości danych i wielkiej architektury sieci
bazy
danych
aktywnych i pasywnych
węzłów sieci
odcinków kabli
światłowodowych i miedzianych
odcinków kanalizacji
i studni
urządzeń RME
(kart, stojaków, półek)
rastrowych podkładów
mapowych
Jakość i dostęp do odpowiednich danych
Brak aktualnych danych o wykorzystaniu zasobów przez usługi – wiązało się to z dużymi wydatkami inwestycyjnymi
Utrudniony dostęp do danych o infrastrukturze – skutkiem było nieprecyzyjne planowanie i projektowanie rozwoju sieci w nowych technologiach
Konieczność korzystania z dokumentacji papierowej – utrudniony dostęp do danych zależny od miejsca, nieusystematyzowana struktura informacji, możliwość utraty danych, brak możliwości analizy danych i korelowania informacji o sieci z innymi danymi
Brak wiedzy o lokalizacji zasobów dzierżawionych oraz połączeniach radioliniowych – powodowało to wysokie koszty operacyjne, trudności w identyfikacji miejsc, gdzie należy rozbudować własną sieć
Czasochłonne procesy i brak odpowiednich narzędzi
Brak zautomatyzowanego procesu sprawdzania warunków świadczenia usług w terenie – czas odpowiedzi wynosił min. 1 dzień roboczy, a przy większej ilości weryfikacji nawet kilka dni.
Czasochłonna wstępna kalkulacja kosztów podłączenia klienta biznesowego – przez to, że wstępna kalkulacja realizowana była przez cały zespół inżynierów, zajmowała dużo czasu.
Brak dostępu do odpowiednich danych i narzędzi – skutkowało to nieefektywnym planowaniem kampanii sprzedażowych, operowaniem na poziomie miast i ulic bez uwzględniania lokalnych uwarunkowań
Technicy tracą czas, szukając miejsca awarii i kompletując dokumentację techniczną – czas usuwania awarii był wydłużony, a koszty wyższe
Żmudny proces identyfikacji usług dotkniętych awarią – identyfikacja niedziałających usług i tych zagrożonych przerwą w ramach prac planowych oznaczało wiele godzin wyjętych z harmonogramu pracowników.
Rozwiązanie
W jaki sposób rozwiązaliśmy wyzwania Netii z pomocą systemu Smallworld?
Uporządkowaliśmy dane
- usystematyzowane, dostępne w każdym miejscu – eliminacja konieczności korzystania z dokumentacji papierowej
- łatwy i natychmiastowy dostęp do aktualnych danych o sieci i jej infrastrukturze, wykorzystaniu zasobów przez usługi, lokalizacji środków trwałych i dzierżawionych
- możliwość lokalizowania danych w przestrzeni
- możliwość korelacji z informacjami pochodzącymi z innych źródeł – wykorzystanie danych do opracowania użytecznych analiz
Zautomatyzowaliśmy procesy i uspójniliśmy narzędzia
- sprawdzenie warunków świadczenia usługi
- wstępne kalkulacje podłączania klientów
- lokalizowanie miejsc awarii
- identyfikacja usług przebiegających przez uszkodzony element
- narzędzia wspierające świadczenie usług oraz utrzymanie sieci
- mechanizmy projektowania oparte o istniejącą i projektową infrastrukturę
Umożliwiliśmy integracje z innymi systemami
- zautomatyzowanie procesu sprawdzania możliwości technicznych
- zautomatyzowanie procesu sprzedaży i rejestracji usług w segmencie B2C
- większy poziom automatyzacji procesu aktywizacji usług, początkowo na systemach radiowych, a z czasem także na sieciach miedzianych i światłowodowych
- utworzenie środowiska pozwalającego na dużo łatwiejsze zarządzanie środkami trwałymi
- wsparcie procesów inwestycyjnych i uruchomiania sieci
Korzyści z wdrożenia Smallworlda w Netii
Usprawnienie procesów
- natychmiastowe wyniki zautomatyzowanego sprawdzania warunków świadczenia usług pod danym adresem
- kilkuminutowa, zautomatyzowana wstępna kalkulacja kosztów podłączenia klienta biznesowego
- przyspieszenie lokalizowania i identyfikacji usług dotkniętych awarią lub zagrożonych przerwą w ramach prac planowych do kilku minut
- możliwość wykonania wszystkich czynności związanych ze sprawdzeniem dostępności usługi przez konsultanta w ciągu kilku minut
Korzyści finansowe
- optymalizacja wydatków inwestycyjnych
- zminimalizowane powykonawcze koszty paszportyzacji nowej sieci
- obniżenie kosztów usuwania awarii
- obniżenie kosztów operacyjnych
- brak obowiązku wykonywania 4-letniego spisu z natury środków trwałych
Poprawa jakości usług
- dokładniejsze planowanie i projektowanie rozwoju sieci w nowych technologiach
- możliwość przygotowania wstępnych projektów sieci w oparciu o istniejącą i projektową infrastrukturę
- efektywne planowanie kampanii sprzedażowych uwzględniające lokalne uwarunkowania na poziomie osiedli i budynków
Podsumowanie
Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości, że system paszportyzacji jest niezbędny w firmie telekomunikacyjnej. Kiedy Netia podejmowała decyzję nie wiedziała, jak technologie i rynek telekomunikacyjny będą się zmieniać. Nie wiedzieliśmy jakie wyzwania staną przed systemem paszportyzacji. Według mojej oceny podjęliśmy dobrą decyzję. Wybrany został Smallworld, elastyczny system o dużym potencjale.
System nadal pozwala nam się rozwijać. Oczywiście nie za każdym razem jest to prosta droga. W trudnych sytuacjach ważną rolę odgrywa dostawca z dużym doświadczeniem. W naszym przypadku jest to Globema – firma, z którą współpracujemy od samego początku.
Jacek Świtalski
Kierownik ds. projektów i optymalizacji procesów, Netia SA
Smallworld dorastał wraz z Netią i wspierał ją gdy pojawiały się nowe technologie i zachodziły zmiany na rynku telekomunikacyjnym, a ilość danych firmy wzrosła o kilka rzędów wielkości. System paszportyzacji miał znaczący wpływ na strategię i główne procesy biznesowe w Netii. Wiele kluczowych decyzji było podejmowanych w oparciu o dane z paszportyzacji. Przez lata wzrosły wymagania Netii dotyczące systemu oraz korzyści płynących z wykorzystania informacji. Smallworld dotrzymuje kroku wszystkim potrzebom firmy, wygląda więc na to, że pozostanie głównym narzędziem paszportyzacji w Netii na kolejne dekady.
Chcesz osiągnąć podobne rezultaty?
Przekonaj się, czy rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie. Wypełnij formularz, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w celu omówienia Twoich potrzeb i umówienia się na pokaz systemu.
22 848 73 13
sales@globema.pl
Poznaj inne historie klientów
Jak Exatel usprawnił zarządzanie infrastrukturą usług telekomunikacyjnych?
Dowiedz się, jak Globema – dzięki wdrożeniu systemu paszportyzacji GE Smallworld – pomogła Exatelowi rozwiązać wyzwania związane z zarządzaniem siecią.
Smallworld GIS | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Telekomunikacja
Wsparcie zarządzania majątkiem sieciowym w Polenergii
Dowiedz się, jak ujednoliciliśmy standard zarządzania siecią u największego w Polsce dystrybutora energii elektrycznej i jak uporządkowaliśmy dane dla 30 obszarów z 11 tysiącami klientów.
EL.GIS / Smallworld | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Energetyka