Centralny System Adresowy (CSA) dla UPC (ob. Play)
O projekcie
Globema wspiera UPC (obecnie Play) w zarządzaniu danymi adresowymi, których właściwa jakość jest jedną z podstaw skutecznego zarządzania procesami inwestycyjnymi i biznesowymi w firmie.
Spis treści:
Branża: Telekomunikacja
Kraj: Polska
Rozwiązanie / Usługa: Smallworld
Kategoria: Zarządzanie majątkiem sieciowym
UPC Polska jest operatorem oferującym nowoczesne rozwiązania telewizyjne, Internet oparty na światłowodzie oraz telefonię mobilną i stacjonarną dla klientów indywidualnych i biznesowych. UPC inwestuje w technologie przyszłości, treści i najlepszą gigabitową sieć w Polsce.
Wyzwania
Wielu operatorów zmaga się z wyzwaniem, jakim są rozbieżności pomiędzy informacjami w bazach danych i w korzystających z nich systemach. Szczególnie istotne jest to w przypadku procesów wspomagających inwestycje.
UPC postawiło sobie za cel poprawę jakości aktualizacji i zmian funkcjonalnych w tym obszarze. Była ona niezbędna dla efektywnej komunikacji pomiędzy wszystkimi zespołami inwestycyjnymi.
Dla systemu informatycznego adres to coś więcej niż tylko numer budynku, powiązany z nazwą ulicy czy kodem pocztowym. Jakość danych o adresach – z perspektywy wymagań departamentów zaangażowanych w proces inwestycyjny – to także związana z punktem adresowym numeracja lokali, dane rejestru TERYT, współrzędne geograficzne czy położenie działki ewidencyjnej. Brak tych informacji to ryzyko błędnego planowania czy projektowania nowej inwestycji w innym miejscu niż założone.
Niepełne informacje o adresie to także brak powiązanych z nim danych, takich jak właściciel/zarządca nieruchomości, infrastruktura sieci planowanej i istniejącej czy brak wiedzy o konkurencji. Może to generować problemy formalne w obszarze uzgodnień, skutkować złym zakresem technicznym projektu, niedopasowaniem kampanii reklamowych czy opóźnieniem rozpoczęcia procesu sprzedaży.
Rozwiązanie
Opierając się na naszym doświadczeniu, przeprowadziliśmy dla UPC Polska następujące działania:
- Utworzenie Centralnego Systemu Adresowego (CSA) na bazie wdrożonego od ponad 10 lat systemu paszportyzacji sieci telekomunikacyjnej (GE Smallworld Physical Network Inventory – PNI) oraz nowoutworzonej aplikacji Globemy BOB (Baza Ogólnopolska Budynków) do zarządzania adresami w procesach inwestycyjnych
- Załadowanie referencyjnych danych adresowych oraz czyszczenie i mapowanie danych adresowych dla 3 kluczowych systemów operatora: CRM, PNI, BOB.
Ze względu na złożoność procesu utrzymania jakości danych adresowych i liczbę systemów korzystających z tych danych, zarekomendowaliśmy także stworzenie w strukturach firmy stanowiska administratora danych adresowych (ADA). Jego zadaniem jest nadzorowanie aktualizacji danych adresowych we wszystkich systemach w oparciu o CSA.
Stworzenie Centralnego Systemu Adresowego
UPC Polska od lat korzysta z oferowanego przez Globemę systemu GE Smallworld Physical Network Inventory (PNI), w którym zgromadzone są głównie dane o topologii sieci i własnej infrastrukturze telekomunikacyjnej.
Dla pracowników uczestniczących w procesie inwestycyjnym stworzyliśmy nową aplikację o nazwie BOB (Baza Ogólnopolska Budynków). Tandem aplikacji BOB + PNI tworzy razem Centralny System Adresowy (CSA), który umożliwia dostęp do danych adresowych i ich edycję. Znalazło się tam około 9 mln danych o budynkach z całej Polski. Jak to działa?
Przydatną funkcją BOB-a jest również wizualizacja wybranych adresów wraz z ich aktualnym statusem na mapach Google. Rozbudowany mechanizm kontroli dostępu do aplikacji działa do poziomu pojedynczych atrybutów, przez co aplikacja może być wykorzystywana przez zewnętrznych podwykonawców.
Czyszczenie i mapowanie danych adresowych
CSA został zasilony przez Globemę referencyjnymi danymi adresowymi pozyskanymi przez UPC Polska z firmy DataWise oraz z rejestru TERYT. Następnie wykonaliśmy czyszczenie i mapowanie danych adresowych dla 3 kluczowych systemów operatora: CRM, PNI, BOB.
W procesie czyszczenia i ujednolicania z systemem CRM, dane adresowe poddano normalizacji i standaryzacji poprzez:
- standaryzację prefiksów ulic, nazw miejscowości, nazw ulic w oparciu o słownik dla danego miasta
- sprawdzenie poprawności i uzupełnienie kodu pocztowego
- opisanie danych adresowych identyfikatorami słowników GUS
- oznaczenie duplikatów
Ze względu na duży wolumen danych adresowych w CRM, brak powiązania adresów z danymi słownikowymi oraz konieczność przebudowania struktury danych adresowych, w procesie normalizacji wykorzystaliśmy mechanizmy Artificial Intelligence/Machine Learning.
Dzięki takiemu podejściu rozmiar danych, dla których zaistniała konieczność manualnej weryfikacji i korekty, został ograniczony do 5%.
Korzyści – co zyskał nasz klient?
Centralny System Adresowy dostarcza spójne i referencyjne dane o adresach wraz z możliwością dynamicznego gromadzenia różnorodnych dodatkowych powiązanych z nimi informacji, na przykład o umowach z właścicielami budynków, datach i terminach realizacji etapów inwestycji, o konkurencji itp.
Jakie bezpośrednie korzyści odniosła firma UPC Polska w wyniku wdrożenia CSA?
Podsumowanie
Utrzymanie jakości i spójności danych adresowych jest kluczowe nie tylko w procesie pozyskiwania i prowadzenia inwestycji, ale również dla wszystkich procesów związanych ze sprzedażą usług czy utrzymaniem sieci. CSA stanowi fundament sprawnego działania wszystkich systemów w obszarze BSS i OSS.
Wysoka jakość bazy adresowej to podstawa do efektywnej współpracy wielu systemów dziedzinowych i departamentów wewnątrz naszej firmy. Rozwiązanie dostarczone przez Globemę podniosło i stale wzmacnia efektywność podejmowanych przez nas procesów inwestycyjnych i biznesowych.
Dominika Pater, UPC Polska
Chcesz osiągnąć podobne rezultaty?
Przekonaj się, czy rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie. Wypełnij formularz, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w celu omówienia Twoich potrzeb i umówienia się na pokaz systemu.
22 848 73 13
sales@globema.pl
Poznaj inne historie klientów
Smallworld w Netii – system paszportyzacji na lata
Jak Smallworld pomógł Netii na przestrzeni 20 lat w rozwoju sieci, zarządzaniu infrastrukturą i wprowadzaniu nowoczesnych usług?
Smallworld GIS | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Telekomunikacja
Jak Exatel usprawnił zarządzanie infrastrukturą usług telekomunikacyjnych?
Dowiedz się, jak Globema – dzięki wdrożeniu systemu paszportyzacji GE Smallworld – pomogła Exatelowi rozwiązać wyzwania związane z zarządzaniem siecią.
Smallworld GIS | Zarządzanie Majątkiem Sieciowym | Telekomunikacja