Skip to main content

Same day delivery – dostawa tego samego dnia? To możliwe!

By 2 kwietnia, 202112 sierpnia, 2022Field Service Management, Google, Rozwiązania Mobilne
dostawa tego samego dnia

Z raportu Gemius Polska “E-commerce w Polsce 2020” wynika, że pandemia mocno przyspieszyła rozwój handlu internetowego. Zakupy online robi dziś aż 73% Polaków. Na znaczeniu zyskał zatem aspekt czasu dostawy. Jeszcze kilka lat temu zamówienie i dostarczenie przesyłki w tym samym dniu były trudne do osiągnięcia, a dziś to coraz częstszy wymóg klientów. Jak sprostać temu wyzwaniu i błyskawicznie dostarczać przesyłki?

Kiedy liczy się każda godzina

Jeszcze niedawno opcja dostawy tego samego dnia była dostępna tylko na najlepiej rozwiniętych rynkach. To już przeszłość – jeden z czołowych graczy rynku e-commerce w Polsce zadeklarował niedawno, że może dostarczać kupione produkty w tym samym dniu na terenie kilku największych miast. Warunkiem jest dokonanie zakupu do określonej godziny.

Fakt, że taka opcja pojawia się w ofercie jednej, dużej firmy, oznacza zazwyczaj, że wcześniej czy później stanie się ona standardem. Wygra ten, kto zaimplementuje ją wcześniej – ponieważ wielu klientów, widząc dwie zbliżone oferty, chętniej skorzysta z tej, w której dostawa będzie zrealizowana szybciej. Jak dać im taką możliwość?

Dostawa tego samego dnia – czy to możliwe w Twojej firmie?

Aby dostarczać klientowi zakupione towary jeszcze tego samego dnia, musisz spełnić kilka warunków:

  • magazyn powinien być łatwo dostępny ze wszystkich części miasta/rejonu
  • potwierdzenie zamówienia, księgowanie płatności i pakowanie towaru powinny zostać wykonane od ręki
  • przedsiębiorstwo musi dysponować odpowiednią flotą i dyspozycyjnym zespołem dostawców
  • cały proces powinien być zarządzany przez system informatyczny lub aplikację, która wspiera przydzielenie zamówień do realizacji, układanie optymalnych tras, wykonanie załadunku i dostawę.

Czy to wszystko?

Poznaj historie klientów, którzy usprawnili swój biznes dzięki optymalizacji tras!

Zobacz Case Studies

Wsparcie w układaniu tras

Załóżmy, że Twoja firma dysponuje flotą X pojazdów, z pomocą których masz do realizacji średnio Y zadań dziennie. Jest godzina 11:00, zlecenia dostaw właśnie się procesują. Dyspozytorzy jak najszybciej będą musieli określić przydział zleceń do pojazdów i uruchomić proces kompletacji, aby dostawcy mogli ruszyć w trasę.

Czy mogą sobie pozwolić na mozolne układanie skomplikowanych tras dla pojazdów? Z pewnością nie wtedy, kiedy klient końcowy ma otrzymać zamówienie tego samego dnia. Jeśli natomiast ułożą trasy zbyt szybko, mogą coś przeoczyć i ich przebieg nie zawsze będzie najlepszy z możliwych. Warto też pamiętać, że nie każdy pracownik wykonuje swoje obowiązki w identyczny sposób.

Jak wybrnąć z tej, wydawałoby się, nierozwiązywalnej zagadki? Podpowiemy: warto posiłkować się aplikacją, która wspiera układanie harmonogramów i tras. Brzmi jak uproszczenie? Do pewnego stopnia tak jest, ponieważ żadna aplikacja nie jest magicznym panaceum. Lepiej jednak posiłkować się odpowiednim narzędziem niż wykonywać całą pracę “na piechotę”, ryzykując pomyłki i wkładając w każdą czynność dużo czasu i wysiłku. A systemy informatyczne w logistyce są już na tyle zaawansowane, że mogą wspierać nawet bardzo skomplikowane procesy.

Przyjrzyjmy się bliżej, jak w praktyce może działać system. Jaką wartość przedstawia dla osoby odpowiedzialnej za układanie marszrut? Z dobrą aplikacją zyskujesz:

  • Geokodowanie adresów. Każda paczka do dostarczenia to punkt na mapie. Aby zamienić adres w konkretny punkt, warto mieć odpowiednie narzędzie. Jeśli intuicja podpowiada Wam Google Maps – macie rację! To właśnie ten serwis szczyci się jedną z lepszych baz danych geoadresowych. Nowoczesne systemy korzystają z możliwości Google Maps, aby wspierać dostawy. Jeśli jednak Google Maps źle oznaczą punkt, dobry system pozwoli “wyłapać” pomyłkę jeszcze przed zaplanowaniem trasy.
  • Błyskawiczne planowanie zadań – np. 600 zadań w niewiele ponad 25 minut.
  • Możliwość dzielenia zadań po rejonach. Jeśli planowanie odbywa się w rejonach, nowoczesne systemy dostarczają taką funkcjonalność.
  • Możliwość równomiernego rozłożenia zadań pomiędzy kierowców – wszystkim dajesz codziennie konkretną ilość pracy. Jeśli równomiernie dzielisz codziennie obowiązki pomiędzy wszystkich kierowców, możesz utrzymać większą flotę pojazdów. Wykorzystasz ją w pełni w okresach wzmożonego zapotrzebowania, np. przed świętami.
  • Możliwość przypisywania zadań wymagających określonych umiejętności do najbardziej kompetentnych kierowców (np. część kierowców posiada terminal płatniczy i może przyjąć płatność kartą). Oczywiście jeśli tuż przed wyjazdem w trasę kierowcy zepsuje się terminal, system błyskawicznie przydzieli zadania zgodnie z aktualną sytuacją.

Czy wiesz, że… dobry system układa trasy dla każdego kierowcy w taki sposób, by ostatnie zadanie realizował najbliżej swojego domu? Każdemu kierowcy wskazuje on punkt startu (np. magazyn centralny) i punkt końcowy (miejsce zamieszkania). Jeśli więc kurier wykona zadanie zgodnie z planem, to ostatnie zadanie wypadnie najbliżej miejsca zamieszkania. To bardzo wygodne dla kierowcy, zwłaszcza w modelu dostawy tego samego dnia, kiedy cały proces trwa do późnych godzin wieczornych.

Ułatwienia dla kuriera

Każdy z kurierów/dostawców wykonuje swoją pracę trochę inaczej. Jednemu idzie sprawniej (np. dzięki stażowi w branży), innemu trochę wolniej. Odpowiedni system może ułatwiać pracę wszystkim, niezależnie od doświadczenia czy warunków zewnętrznych, ponieważ jego częścią jest aplikacja instalowana na smartfonie. Pomaga ona skrócić czas obsługi każdej paczki dzięki:

  • Łatwemu wybieraniu następnego adresu. Wystarczy kliknąć kolejny punkt na aplikacji, po którym kurier jest nawigowany w stronę następnej lokalizacji. Nie musi wpisywać danych, nazwy ulicy itd. Na jednym takim zadaniu zyskuje minutę – jeśli zaś przemnożymy to przez liczbę zadań, uzyskujemy np. 30 minut.
  • Automatycznemu lub półautomatycznemu raportowaniu wykonanie zadania; kurier nie musi się tym martwić. To daje nam kolejne 15 minut, zaoszczędzone z dnia pracy dostawcy.
  • Potwierdzeniu przez system dostarczenia przesyłki w punkcie; reklamacje nie będą się pojawiać lub będzie możne je wyeliminować do minimum.
  • Powiadomieniu odbiorcy paczki, że kurier jest w drodze. Nowoczesny system zrobi to za kuriera … odbiorca będzie przygotowany do odbioru przesyłki, na którą czeka lub skontaktuje się z kurierem, przekazując mu informacje o swojej dostępności. To oznacza kolejne zaoszczędzone minuty.

Czy wiesz, że… kurier spędza pewien określony czas w punkcie dostarczania, a czas ten jest z góry uśredniony? Najlepsi kurierzy dostarczając paczkę pod określony adres wykonują tę pracę w ok. minutę i 40 sekund. Mniej doświadczeni kurierzy potrzebują średnio 2 minut i 30 sekund.

GeoTraxx – system “wszystkomający”

Wszystkie opisane powyżej przypadki są obsługiwane przez nasz system do układania tras i harmonogramów. GeoTraxx umożliwia logistykom szybkie i automatyczne wyznaczenie planu transportu w oparciu o mapy i dane nawigacyjne. Algorytmy GeoTraxxa są skonstruowane tak, aby obliczony plan był realistyczny, dokładny i efektywny. Uwzględnia też wiele parametrów, takich jak m.in.:

  • maksymalna ładowność,
  • typ pojazdu,
  • liczba miejsc na palety, objętość lub inny współczynnik załadunku,
  • czas pracy kierowców
  • typowe natężenie ruchu, do którego można wprowadzać korekty
  • kompetencje i czas pracy dostawców.

Jeśli więc chcesz stać się częścią rewolucji e-commerce i dostarczać klientom zakupy jeszcze szybciej lub dostarczyć ich więcej – wypróbuj GeoTraxxa.

Dostawa tego samego dnia jest także w Twoim zasięgu – sprawdź, jakie to proste!