Skip to main content

Podczas Konferencji Innowacyjne Rozwiązania Geoprzestrzenne 2017 Neil Gyte, przedstawiciel Google, wygłosił prezentację pod tytułem “Cloud, Big Data and Machine Learning open new application areas of Google Maps”. W swoim wystąpieniu Neil opowiedział o ewolucji map oraz ich istotnej i rosnącej roli w życiu codziennym.

Dane liczbowe Google zaskakują – okazuje się, że 20% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy lokalizacji. Ponadto dziennie serwisy amerykańskiego giganta zwracają dane dotyczące tras o łącznej długości około 1 miliarda kilometrów. Neil podał kilka zróżnicowanych przykładów wykorzystania Google Maps – aplikacje wewnętrzne dla firm, aplikacje monitorujące położenie danych obiektów, aplikacje służące naszej rozrywce (Pokemon Go, mapa serialu “Gra o Tron”), a nawet inteligentny termostat Nest (jako przykład nadchodzącej fali związanej z internetem rzeczy).

Mapy Google trafiają często w dość zaskakujące miejsca

Piąta fala, czyli o przyszłości Internetu Rzeczy

W obszarach związanych z mapami stoimy u progu tak zwanej 4 fali – co oznacza po pierwsze oderwanie usług związanych z lokalizacją od komponentu mapowego. Według prognoz Google nastąpi zmiana na poziomie paradygmatu – przejdziemy mianowicie od danych lokalizacyjnych do tzw. location intelligence. Proces ten będzie napędzany stale rosnącą liczbą urządzeń mobilnych z dostępem do internetu w pierwszej fazie, a w drugiej rosnącym wykorzystaniem machine learning, co spowoduje, że usługi lokalizacyjne staną się nie tyle inteligentne co przewidujące. Ten moment jest równoznaczny z nadejściem kolejnej, piątej fali.

Fragment prezentacji Neil’a – ewolucja map

Neil podkreślił, że przyspieszone zmiany już się dokonują. Jako przykład wymienił takie firmy jak Uber i Taxify – ich sposób zastosowania Google Maps stworzył całkiem nowy sektor tzw. ridesharing.

W dalszej części prezentacji Neil opowiedział między innymi o samochodzie autonomicznym Google. Istotną informacją jest tutaj fakt, że większość technologii, które umożliwiły realizację tego typu pojazdów, wywodzi się od Google Maps – są to mapy o wysokiej dokładności, geolokalizacja, zobrazowanie i nawigacja uzupełniona wysokowydajnym sensorem w postaci lidaru.

Autonomiczny samochód – Google Car

Jeszcze więcej zastosowań Google Maps

W podsumowaniu prezentacji Neil wymienił korzyści oraz najpopularniejsze zastosowania biznesowe Google Maps, czyli między innymi:

  • wizualizację danych
  • usługi lokalizacyjne (location services)
  • optymalizację ruchu
  • location intelligence (definiowane jako zestawianie powyższych elementów w celu uzyskania wartościowych, istotnych i biznesowo przydatnych danych).

Prezentację zakończył slajd obrazujący, jak technologie Google – cloud computing oraz machine learning wspierają organizację Global Fishing Watch (według zaprezentowanych danych 200 000 statków udostępnia swoją pozycję, kurs i prędkość).

Global Fishing Watch i Google – mapa intensywności połowów

Następnie na podstawie tych danych algorytmy machine learning identyfikują tylko statki rybackie. W efekcie powstaje mapa połowów, która pozwala monitorować ich intensywność na poszczególnych obszarach mórz i oceanów, dokładnie określając rejony zagrożone przełowieniem.

Konferencja Globemy 2017